Kamis 08 Aug 2024 00:53 WIB

Kumpulan 11 Karya Mazhab Hanafi yang Wajib Dibaca, Nomor 8 Menarik

Mazhab Hanafi menjadi rujukan ber-Islam banyak orang.

Rep: Muhyiddin/ Red: Erdy Nasrul
Ilustrasi santri ngaji kitab fikih.
Foto:

3. Bidayatu al-Mubtadi

Ini adalah karangan al-Imam Al-Allamah Syekh Hanafiyah di masanya, Ali bin Abi Bakar bin Abdi al-Jalil al-Marghinani (Wafat 593 H). Dalam kitab ini ia menghimpun antara kitab (Mukhtashor Al-Quduri) dengan kitab (Al-Jami' As-Shoghir) karangan Muhammad bin Al-Hasan. Kemudian ia mensyarahnya dalam sebuah karangan yang terkenal dengan nama Al-Hidayah.

Bersamaan dengan berlalunya waktu, kitab Al-Hidayah kemudian menjadi kitab ushul yang banyak disyarah oleh para imam pengikut madzhab Hanafi.

4. Wiqoyah ar-Riwayah Fi Masail al-Hidayah

Kitab ini merupakan jarangan Imam Mahmud bin Ahmad bin Ubaidillah bin Ibrahim al-Mahbubi al-Hanafi, yang terkenal dengan Taju asy-Syari'ah (Wafat 673 H). Ia memilah dari kitab Al-Hidayah dan mengarangnya untuk cucunya yang bernama Shodru asy-Syari'ah agar mudah untuk menghafalnya.

5. Al-Mukhtar Lil Fatwa

Ini adalah kitab karangan Imam Majduddin Abdullah Mahmud bin Maudud alMushili (Wafat 683 H). Kitab ini merupakan ringkasan dalam masalah furu', yang di dalamnya ia memilih pendapat imam Abu Hanifah dalam kitab-kitab Zhahir ar-Riwayah, kemudian ia mensyarah kitab ini dalam kitabnya yang diberi nama Al-Ikhtiyar Li ta'lil al-Mukhtar. Di samping banyak kitab lain yang juga mensyarahnya.